Överväger

att erbjuda obedömda ston 500 kr rabatt på betäckningar faktiskt. Förr har det ju alltid rabatterats för bedömda ston. Men nu är det ju 1000 spänn i stoavgift,vilket jag anser är överförmynderi och en riktig käftsmäll till alla hobbyavlare med obedömt sto. Så därför,ska jag nog göra så.  Det är dyrt att ta föl. Det kostar ju från den dagen du släpper sto till hingst. Det kostar medan den bakas och efter den väl är född ökar ju självklart kostnaderna markant. Det är vaccineringar och pass,mat,hovvård. veterinärer och annat. Åsså går sif och gör så här. Nää SKÄMS! Alla tar ju inte föl för att de vill ha en VM häst. En del tar föl för att ha den själv,eller för att sto/hingst har bevarningsvärda egenskaper man tycker gör det mödan värt. Baldur är inte världens bästa hingst. Men han har en fantastisk mentalitet han lämnar vidare. Samt en jäääkla bra pass och fantastisk färg. Det tycker JAG är värt att bevara. Sen bemödar jag mig att verkligen ta hand om
de ston som kommer. Jag tar in och låter dem vila,jag smörjer,borstar och kratsar hovar. Det tar jag inte betalt för alls,mer än att stoägaren får ta med det flugmedel de vill ska användas. 
Nu får vi väl se om det blir några ston i sommar. Men jaaa,jag ska banne mig erbjuda rabatt!

Kommentarer
Postat av: marianne

Jag vet inte riktigt hur det är med detta, gäller det islandshästar eller alla ston som ska betäcka?
Jag tycker det känns som om man ska mjölkas på pengar hela tiden....det kanske inte är meningen att "vanliga" knegare ska ha häst?
Nu har det tydligen bestämts att alla importer ska ha svenskt pass...och chip, oavsett om den har pass från uppfödaren, är märkt, veterinärbesiktigats innan exporten och efter den kommit hit. Nytt pass kosten 800 läste jag,,..sen ska någon chipmärka och identifiera så det är rätt häst mot det utländska passet....I princip kan jag be veterinären som besiktigade Ava när hon kom att göra de. ..igen, men sånt kostar också.
Man blir lite tröt faktiskt :(

Svar: SIF har då bestämt att alla obedömda ston ska betala 1000 kr i stoavgift vid ev betäckning.Bedömda endast 250. Glappet blir duktigt stort! 750 spänn. Helt galet och många är upprörda över detta.
livetpavischan.blogg.se

2016-01-26 @ 10:04:00
URL: http://marresmams.blogg.se
Postat av: Jenny

Ingen dum idé, det är ju ett ställningstagande! Jag hoppas SIF tar sitt förnuft till fånga och backar i frågan.

Svar: Ja det hoppas jag också.... De har inbjudit till möte,men såklart kan jag inte åka. Surt.
livetpavischan.blogg.se

2016-01-29 @ 20:20:53
URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0