Se goddag....

 
Det har varit en hektisk dag. Först jobbade jag till i morse,å sen var det apt på det,så jag var inte hemma förrän vid 12 draget. Då hade man ju som allt kvar att göra ju. Dessutom skulle vi flytta ungtackorna ner till vindskyddet,så vi slipper mata i dem en massa pellets i onödan. De ska ju inte ha några lamm så de klarar sig ju med hö.
Haft ont i huvvet hela eftermiddan. Jag tror det beror på att jag fick en smärre hjärnblödning på en kollega... Jag blev irriterad å arg i allafall.
Oh well. Ett par alvedon senare så har det börjat ge sig.....  Har inte hunnit med så speciellt mycket i dag. Karln skulle iväg å jobba natt åxå så jag har mest ställt för kvällen. Snart dags att mata lammen,de får två ggr om dagen nu. Lite får de ju av morsan,och nu äter de ju lite pellets och hö också. Många tror att man kan sluta med välling så fort de pillar i sig hö och sånt,men det går ju inte. Vommen är inte färdig på lammen förrän vid 2-3 månaders ålder så allt de pillar i sig går ju mer eller mindre rakt igenom. De har lagt på sig massor av kilon sen födseln iallafall,och det är ju kanonbra. Ett finullslamm väger sådär 2-3 kg när de föds och ska ju gå upp i vikt ordentligt sedan. Det är mycket att tänka på! 
Snart ramlar det in fler lamm,en del tackor har börjat fått ordentligt juver! Tror inte det dröjer mer än ett par veckor nu...
Nää,nu är det dags att mata lamm och fixa hästarna. På återseende....
 
 

Kommentarer
Postat av: marianne

Det är ju inte så att man får välja sina arbetskamrater så det blir en del irritation emellanåt...suck

Jag blir så avis på dina får, det är förstås en massa jobb men jag skulle så gärna vilja ha några...

Jag har inte förstått varför man håller på att byta bett hit och dit?! Att prova ett nytt bett en gång och säga att "hon/han går mycket bättre med detta"
Min erfarenhet är att både häst och människa har bra och dåliga dagar...hur kan man veta att det just är nya bettets vara eller icke vara som påverkat just den dagen? Jag kanske är korkad...
hur som helst, nu är thidemanstygeln invigd

Otroligt nog håller tupparna sams...de har sina platser än så länge, men snart kommer nog de små att utmana de större. Meningen är att tre ska bort.

2014-03-27 @ 09:39:50
URL: http://marresmams.blogg.se
Postat av: Jenny

Men alltså, lamm måste ju vara något av det sötaste som finns! Härligt med sådana tider, även om det blir mycket att göra ;)

2014-03-27 @ 20:41:37
URL: http://videungens.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0