Aj...

Vad jag har ont i tummen..Varit ute på skotertur och råkade toucha i en sten så styret slog på tummen. Gör ondare än det låter,jag lovar. Tummen är svullen och dan nudå. Så nu blev jag lätt handikappad...
Men det går över ;) Skojig tur förövrigt,fast lite krångligt på vissa ställen där det låg träd efter stormen. Min gula tar undan ganska bra iallafall tycker jag. Gubben och sällskapet åker ju 700 båda två,men min 500 är inte långt efter iallafall. ;)
I dag är sonen hemma och sjuk.Snuvig med lite feber. Inget allvarligare,men tillräckligt för att jag tycker han kan vara hemma. Hoppas bara ingen annan blir sjuk...Jag har verkligen ingen lust med det,inte tid heller.. nu börjar jag jobba på fredag,och har utbildningen också,sedan när jag kliver av ska jag vakta hästar hela helgen.
 
I morse hade jag och sambon en diskussion åxå. Om varför islandshästar är viktbärande. Och varför är de det egentligen?? Anatomiskt sett är det ju inte utformade särskilt annorlunda,eller? Jag kan tycka att det borde vara nån form av vikttänk ändå,har sett en del som kravlar sig på som inte är några lättviktare. Det är ju ändå (oftast) en ponny. Inte skulle jag sätta mig på en "vanlig" ponny,trots att jag inte är särskilt stor. Jag måste forska lite i detta,för det var intressant tänkt av min gubbe.

Han har köpt en släde i dag förövrigt,en jättefin Öviks rissla. Nu tänkte jag mig att man kunde haka på Hraffe där bak faktiskt,så han får följa med. Om man åker två i början,så en har stenkoll på honom borde det väl gå? Tills han blir van. Vad tror ni?Måste ju vara toppen,det blir ju ingen belastning och han får röra på sig,vänja sig vid bilar etc.
Nä,nu är jag vrålandes hungrig. Magen låter som en elak katt....Sonen har beställt köpmat till middag,tyvärr. Inget jag är särskit förtjust i faktiskt....Men det får väl gå ner...

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag har fått det förklarat för mig att viktbärandet beror på en tätare benmassa än hos de flesta andra raser, samt att de flesta islandshästar har korta ryggar vilket också hjälper till, men någon forskning har jag inte tagit del av så jag vet inte säkert.



SV: Tack, jag håller tummarna för att rätt ägare dyker upp så jag kan sälja henne med gott samvete och inte fullt så tungt sinne.

2012-01-31 @ 20:26:48
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0