Att jag aldrig lär mig!

Jaa nu ska jag avslöja att jag vansläktas,något alldeles vansinnigt...Min mamma kan sy,alldeles förträffligt.Hon syr kläder och dynor,hästtäcken och allt möjligt. Min syster är inte heller hon tappad bakom symaskinen.Men JAG kan inte sy,inte ens om livet berodde på det..
I dag valde jag att glömma detta,samt den förra fadäsen (återkommer dit). I dag fick jag för mig att jag skulle laga jeans.Jajamen,det skulle jag. De hade gått sönder i grenen,där de tjocka låren till sist skaver hål på vilket tyg som helst.
Fram med maskinen från helvetet, jeans och ett par gamla jeansshorts att saxa ur. Saxandet gick väl bra,sax fixar jag.Sen skulle det sys! Tråcklade in byxorna i symaskinen och stampade så att säga på gasen. Sicksack off course. Raksöm går bort,borde i mitt fall inte ens heta raksöm. Gasade på rätt friskt där ett tag,men börjar till sist misstänka att nåt är på tok. Brallorna ser ut som ett dragspel...Ut med byxorna och mycket riktigt...Jag har som sytt ihop dem med sig själv.I fickan fram. Här börjar jag känna mig aningens irriterad...
Fram med saxskrället,klippte och sprättade och dit med skiten igen. Nu är min gamla symaskin aaaningens trött i backläge. Ska man backa måste man hjälpdra.Så hålla upp backspaken och dra i byxorna och styra blir lite mycket.(Varför nåla när lappen sitter på insidan liksom) Symaskinen slet sig och sydde lite varstans där ett tag,en lång dekorativ (?) sicksack söm. Men nu är jeansen hela igen. Inte snygga,men hela. Pust...
Förra gången jag skulle sy nåt,skulle jag laga mina vinterridbyxor. Såna där fuskskodda,fodrade med fluff av nåt slag. Hur svårt kan det vara,tänker man. I mitt fall,skitsvårt. Började sy på där och tänker efter ett tag att det kanske inte var så smart att ha fodret nedåt,mot de där vassa prylarna som ska dra fram tyget. Och det visar sig att det var fantastiskt OSMART. Brallorna satt fast. SOM BERG! Fick ställa ner maskinen på golvet,ställa fötterna på den och slita loss byxorna. Sedan fick jag operera ut fluff ur symaskinen.Där nere där undertråden ska vara. Inte kul....
Även de är nu hela,men inte snygga...Lätt foderlösa där i röven,men men.Kan man inte sy så kan man inte.
Nu parkeras maskinen på obestämd framtid...

Kommentarer
Postat av: Lisa

Hahaha du och jag är nog lika duktiga. Jag fållade gardiner och gjorde fållarna åt olika håll. Nån hemmafru blir jag icke!

2012-09-06 @ 17:58:43
Postat av: Nina Liljedahl

Haha! Härlig läsning :D

Sv: Spännande det där med olika anlag för olika färger. På "vanliga" hästar kan man inte ha skäckanlag om det inte syns, men på isisar är det tydligen annorlunda. Fick ett tips på en bra sida om skäckgener, så jag skickar tipset vidare till dig http://icelandichorse.is/?page_id=1062 och http://icelandichorse.is/?page_id=1245
Jag tyckte det var väldigt intressant och det var en hel del nyheter för mig som inte är insatt i islandshästens färger.

2012-09-07 @ 23:36:19
URL: http://stallskogalund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0