Norrland

eller ska man säga att man är från Medelpad nu? Läste en betänkansvärd artikel. (följ länken) http://www.expressen.se/kronikorer/clara-lidstrom/sveriges-koloni-heter-inte-indien--den-heter-norrland/          man säger att man är från Norrland och vad det innebär. Människor i söder vet sällan hur stort Norrland är. 60% av landets yta är vad det är. Det tar tid att åka från ena änden till den andra,för nej här finns ingen tunnelbana. Här finns knappt vägar på sina ställen. Man framställer sig själv som norrlänning så vi har säkert hjälpt till att späda på talesättet. Men nu ska jag säga att jag är från medelpad,så får folk gissa sen 😉 Jag älskar norrland får jag säga. Dock skulle Norrland klara sig utmärkt utan resten av landet tycker jag. Tvärtom skulle ju inte funka skulle jag tro. För vad skulle södra halvan göra utan vår skog och vår vattenkraft till exempel? Det pumpas neröver,vinsten följer med har jag hört. Det är ju också vansinne... Vi vill också ha sjukvård nära oss,förlossningsvård,akutsjukvård you name it. Jag personligen kan ju inte klaga. Jag har tio minuter till stan. På en ny europaväg,även om den är i mörkaste laget,och även om den redan genomgått lagningar av bron över sundsvallsfjärden. Men bara ett par timmar i nordlig riktning så har den strukturen förändrats. Vart ska det bära hän? Redan har det fötts barn i bilar. Är det bra det tycker politikerna? Vansinne. Tänk OM det blir komplikationer? Ska då både mor pch barn hinna dö innan de kommer fram? Och alla äldre. De som arbetat hårt ett helt liv. De som sitter,ofta ensamma,i sitt lilla hus i utkanten. Som kanske blir insnöade och utan hjälp för att hemtjänsten inte kommer fram. Vägen är för dålig och plogbilen lyser med sin frånvaro. Nä det är dags att Norrland får tillbaka lite av allt de producerar så vi kan lägga det på välfärden norr om dalälven. Här i medelpad är det ju ganska bra än så länge,men snart slutar väl Norrland vid arlanda... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0