Underåriga och alkohol... Och alkohol i övrigt...

Jag är som bekant mamma till 2 ungar. Dottern blir 17 iår,till hösten. Nu är hon ju i den åldern då det ska gås på fest. Nu tror inte jag att hon INTE dricker nåt på sånt,absolut inte. Men HEMMA får hon icke dricka förrän hon blivit myndig. Punkt slut. Detta är ju en fråga det finns tusen olika inställningar till,men detta är min. Jag vill inte uppmuntra mitt barn att festa,genom att bjuda hemma. Nu är hon förvisso ett (hoppas jag) förståndigt barn,men ändå. Det som retar mig i frågan är att man kan ifrågasättas i sitt beslut. Visst,diskutera gärna. Men smyg inte runt och försök bjuda min unge bakom min rygg då jag klart och tydligt sagt vad som gäller! Det ser jag som helt respektlöst. Det är mitt barn-mitt beslut. Att andra tycker annorlunda-fine.Men mitt beslut gäller. Detta har faktiskt inträffat,att det bjuds bakom ryggen och det får mig att koka invärtes. Nu har mitt (kloka?) barn sagt NEJ,tack o lov. Och nåt  rätt måste man ju gjort då jag ännu aldrig behövt hämta mitt barn på lyset?
Jag är ingen stordrickare alls. Jag tycker nog att mest alkohol gör folk till dummare folk . Visst kan jag dricka nåt,absolut. Visst har det hänt att det har blivit för mycket (en sk juniorfylla) men det är långt mellan gångerna. År typ. Det händer alla,absolut,men när det blir mer juniorfyllor än socialt drickande ska man nog granska sin konsumtion lite. Sen tycker jag att om jag dricker och blir bakis har man slösat bort en hel dag typ. Helt ionödan...
Nu blir jag dålig bara jag gläntar på korken,så det kan vara därför man sällan dricker särskilt mycket också. Det kan vara mysigt att ta en öl eller två,men jag avskyr att bli full. Usch och fy.
Jag fattar inte alls grejen heller med att korka opp nåt för att "slappna av". Den frasen har man väl hört X antal gånger,men jag fattar inte alls poängen. Jag har inga problem att slappna av med ett glas dricka lika gärna.
Nåt jag åxå hört är "du dricker så lite så du kan lika gärna köra" Vaddåååååå? Så bara för att man inte går in för att bli full,ska man köra? I think not! Jag kör gärna om det är nån form av jämlikhet på den fronten. Varenda gång,aldrig i livet. Vill jag ta en eller två öl bara,så är det så. Måste man bli full för att slippa? Fattar jag inte heller....
Nä detta med alkohol är en djungel (eller möjligen ett träsk) och alla tycker ju olika,men jag tycker så här jag.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jadu Titti, jag håller med dig till fullo i det här inlägget. Jag tror inte att unga får ett bättre förhållande till alkohol för att de bjuds på det hemma och jag tycker du gör helt rätt som säger bestämt nej.

SV: Då har du ju något att "se fram emot", nästa gång hon brunstar, så får du väl rapportera hur hon är då ;)

2013-05-09 @ 19:27:17
URL: http://videungens.wordpress.com/
Postat av: Nina

Jag är ju på mitt sista barn av fem, som ska bli vuxen och prova på allt som ingår i livet. Vi har försökt att vara öppna om det här med alkohol med alla barnen. Jag vet ju att de kommer att dricka när de känner att de vill det, vad jag än tycker om det. Min önskan har varit att de ska tala om för oss när de tänker festa, jag känner mig tryggare då och jag är mer beredd att "rycka ut" ifall de inte kommer hem som vi bestämt (tack och lov har det inte hänt ännu). Det är ju så mycket mer som kan hända om ungdomarna är onyktra när de är ute, än om de är nyktra. Jag är noga med att säga att de alltid kan ringa mig om de behöver mig, de behöver inte vara oroliga för att jag ska vara arg för att de har druckit (som mina föräldrar var när jag var ung). Jag vill inte att de ska känna skuld fr att de gör något som de flesta ungdomar gör, jag vill bara att de ska känna att jag finns där om de behöver mig.

När jag var ung och skulle ut och ha roligt med kompisar sa alltid mamma: "Sköt dig ordentligt". Jag säger alltid "Ha det så roligt och var rädd om dig". Jag vill att barnen ska känna att de har min kärlek oavsett vad de sätter sig i för situationer.

Jag har faktiskt haft tur, barnen har debuterat relativt sent med att testa alkohol och ju äldre de är när de testar första gången, desto bättre är det ju.

Självklart bjuder vi inte barnen på alkohol hemma! Någon gång har de frågat om de får provsmaka ur mitt glas av ren nyfikenhet på hur det smakar om jag druckit cider eller vin och då har de fått göra det, men ingen av dem har tyckt att det smakat gott, så då vill de ju inte smaka igen.

Vad det gäller vem som ska köra om man är bortbjuden, så är det väldigt enkelt hos oss. Jag kör alltid! Jag är nämligen väldigt pipplig med vad jag tycker om för drycker och vad det gäller alkohol gillar jag bara cider eller vitt mousserande vin och då ska det dessutom vara massor med is i. Så för min del avstår jag mer än gärna att dricka alkohol och då kan jag ju självklart köra. Däremot dricker jag gärna något glas vin när vi är hemma, jag tycker att det är jättegott om jag får dricka det på mitt vis, men det är inte för att koppla av, det gör jag så bra ändå, utan för att det känns lite festligt att unna sig det på helgkvällen.

Ja så här tycker jag :-)

2013-05-09 @ 22:56:32
URL: http://stallskogalund.blogg.se
Postat av: marianne

Håller med dej, jag skulle bli galen om någon bjöd mitt underåriga barn.....den personen skulle aldrig göra om det kan jag nästan lova.
Nu har mina pojkar varit duktiga att få i sej alkohol utan att någon bjudit, hemma har dom nog fått smaka på nå´t så som Ninas barn....för nyfikenhet, men dom har aldrig tyckt om det.
Pojkarna har alltid vetat att dom får komma hem i vilket skick som helst om det skulle falla sej så, bara dom kommer hem.
Nu är jag inte direkt orolig för barnen längre, nu är det barnbarnen tur att utforska vuxenvärlden, så det är dom jag oroar mej för.

Själv dricker jag vin ganska ofta, men ett glas bara....tycker det är gott till maten, gillar inte heller när det snurrar :(
Jag har sett alkoholism på nära håll, så jag har kanske ett onormalt förhållande till alkoholen.

Här är det nästan alltid sambon som kör, om det behövs...vet inte varför det blivit så egentligen!?

2013-05-12 @ 18:51:05
URL: http://marresmams.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0