Min kloka vän !

I går pratade jag med kloka Anna. Anna har nog läst och skrivit allt som finns kring hästar och allt som hör till. Då vi diskuterat foder här hemma,så tänkte jag att jag frågar henne såklart! Hon hade många kloka saker att komma med. Tex:Man litar ju på att veterinären kan sin sak,MEN visste ni,att under en fem årig utbildning,läser de om foder i endast fem veckor? Såvida de inte läst ngn fördjupning kanske man i det avseendet inte ska tro så blint på veterinären? Man ska kanske ifrågasätta? Var det dessutom 25 år sen så har det ju hunnit hända en del.
 
Hon sa också en klok sak. Hästen är gjord för att äta socker. Hö är gräs,gräs är socker. Och hösilage är ju utmärkt att fodra med då det är lättare lagra än torrhö utan att det blir damm och damm kan vara mögel.  
Att hästen är gjord att äta socker stärkte lite min teori kring betfor vintertid. Att man skjuter till det socker de vanligen äter på bete,men som drastiskt minskar när man stallar upp.
Det fanns ju en undersökning kring bete och att hästar som går på bete halvtid lär sig att äta dubbelt så fort. 
Ja hon sa så mycket kloka saker! Vilken tur jag har en jag kan fråga när jag undrar saker :)
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Ja, några foderrådgivare är de ju inte, de där veterinärerna, så man ska nog läsa på lite själv och använda huvudet.

2013-12-03 @ 19:45:25
URL: http://videungens.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0