Hästfocus

Läses just nu. I denna tidning tas småmaskiga hönät upp lite lätt. Såna har ju jag som jag är toppen nöjd med. man har ju under åren hört många hemskheter om magsår på hästarna som oftast uppstår när de blir utfodrade med för långa intervaller vad jag kan förstå. Tur man var klok och köpte nät. Inne och ute finns de näten. Baldur har inget inne ännu,men han ska också få så fort jag åker åt hööks till.
I dag ska jag och min vän A-C rida ut. Första gången med Hraffe utan ledare. Inte utan att jag är nervös...
Igår fick köttbullen sig en duving i longerlina efter misslyckandet att ta honom som handhäst. Svettig häst,mycket bra... Baldur reds en tur och fick sig en duvning åxå. Han svettas sjukt lätt... Frågan är om man ska klippa eller ej? Faktiskt så vill jag helst inte,jag vill inte missa hans vackra färgväxlingar. Är det dumt tro? Han har ju inte samma tjocka päls som Hraffe,den är kortare och står rakt ut istället. Förmodligen just på grund av hans växlingar. Han fäller ju extra. Ja jag vet inte... Hur gör ni? Klipper eller ej? Ska man klippa ska man ju göra det senast i oktobers mitt säger de här uppe. Valet och kvalet...


Kommentarer
Postat av: Nina Liljedahl

Jag har också hönät och är jätteglad över det. Dock fodrar jag ju nästan uteslutet med hösilage och det är ju mjukare och mer följsamt än hö, så det går fortare för hästarna att äta upp det. Men det tar ju i alla fall väldigt mycket längre tid än att inte ha något nät alls...Här har vi ju inte snö så lång tid på vintern heller (vanligtvis) så då finns det alltid något att gå och pilla med mellan måltiderna. Jag lägger in halm till dem om det är snö, så de har någit att göra mellan måltiderna.

Men de flesta av våra hästar har ju fri tillgång på hösilage, det är bara ett fåtal som fodras manuellt.

2012-09-16 @ 12:07:45
URL: http://stallskogalund.blogg.se
Postat av: marianne

Vi har fri tillgång på hösilage dagtid och använder ofta hönät inne på natten, förutom den "vanliga tussen" på golvet, så då blir det i princip fri tillgång då oxå....
Att de hästar som fodras 3-4 ggr/dag får magsår är ju inte så konstigt...deras små magar är ju gjorda för ständigt ätande, jag tycker det är skönt att så´nt blir mer uppmärksammat

2012-09-16 @ 20:09:51
URL: http://marresmams.blogg.se
Postat av: Clara

Jag klipper Svea på hals och bog, då hon svettas en hel del, dessutom är det bra att klippa på bara halsen eftersom man då inte behöver täcka, eftersom de inte har så ytliga blodkärl på halsen och har svårt för att frysa där! :)

2012-09-19 @ 10:10:22
URL: http://tvistirni.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0