Håhåjaja

Inte utan att jag känner mig lite piggare idag!! Uppe halv 6 utan att knota dessutom. Jobb i dag! Först ett avsläpp av ett stycke barn på skolan. Hästarna ute och mumsar välfyllda hönät då hussen ska sova efter nattjobb.
Hraffe var en surkart igår. Han som alltid brukar se glad ut lade öronen när han åt sitt hö och man var i boxen för att kratsa hovar. En riktig sursipp var han. Men hovarna skall kratsas varje kväll ändå,så han får väl sura då...
Storhästarnas fötter är sedvanligt jobbiga att kratsa. En talja i taket vore det enda raka. Men man har utvecklat en viss teknik på Pontus iallafall och ställer hans hov på tå,så kommer man åt utan att lyfta. Funkar sådär...
Nä,dags att dricka mer kaffe till frukost!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Nå, de får vackert finna sig i hovkratsning helt enkelt, det är för deras eget bästa!



SV: Hm, potatismjöl har jag inte tänkt på, men det kanske vore något! Jag kanske ska testa om det inte torkar upp av sig själv, så tack för tipset :)



Martingal kan säkert vara bra att ha, jag själv har aldrig behövt det, men som du säger fyller den ju verkligen sitt behov på vissa hästar.

2012-01-10 @ 19:11:27
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se
Postat av: Evelina

Skicka korna till Tina vetja, hon kan nog lära dem att lyfta på hovarna helt själv...

ELLER så monterar ni in en kran och ett sänkbart golv så är det bara att vända uppochner på storhästarna och sänka golvet, TADAA bara att kratsa.



ELLER.... så fortsätter ru ba å lyfta tungfötterna.

:)

2012-01-10 @ 21:06:57
URL: http://avalina.blogg.se/
Postat av: Titti

Har en känsla av att det bara är att lyfta på Evelina...Går an när det vill samarbeta,vilket ju inte är jämt...

2012-01-11 @ 07:36:24
URL: http://livetpavischan.blogg.se/
Postat av: Jenny

SV: Nä, inte kostar det mycket i alla fall :p Tror till och med att jag har lite hemma. Hm, får väl se om det behövs :) Nu har hon varit torr med täcket på i alla fall och det är ju huvudsaken :)

2012-01-11 @ 20:14:00
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0