Blev sig en tur..

med gula gamla ski doon ;) Neråt armsjön å tillbaka.Ganska lagomt. Gubbarna ska skotra till nåt ställe (östavall?)på torsdag,dit var det långt så jag vill inte. Jobbar ändå så...Tummen höll ihop även om jag inte kunde hålla styret rätt mest hela vägen. Men snart borde det väl gå över. Djuren har bara skrotat i hagen idag. Toppenväder har det varit iallafall! Inte kallt heller. Läste att SIF vill ha in åsikter angående hingstar,om man ska sätta nån gräns på bedömningspoäng,och om bluphingstar,hurvida de återinföra bedömningskrav eller ej. Blir ju spännande att se. I samma nummer av tidningen skriver de också en artikel om Thorleifur Sigfússon och Tone Rånes avel,där de avlat på hästar med låg blup och fått kanonfina avkommor,i kombination med Nökkvi. Man kan ju fundera över hur mycket man ska låta sig styras av blupen? De flesta rekommenderar,vad jag vet,att skaffa hästar med så hög blup som möjligt för att få fram fina avkommor.
Jag personligen bryr mig inte så mycket om blupen faktiskt. Tycker jag om en häst så gör jag,oavsett bluppar.

Ur egoistiskt perspektiv (som hingstägare) kan jag tycka att man kanske borde främja hästar lite mer ur färgaspekten. Det finns ju en enastående variation bland färger,där vissa ses mer sällan än andra.
Nu ett tag har det varit en "trend" att avla på Orri linjer,jag vet inte jag... Kan det straffa sig sen? Att många vill ha Orriblod i stamtavlan? Blir det svårare att hitta hästar att matcha om alla har samma häst i tavlan?Oavsett vilken förstås. Det verkar som gå i trender det där tycker jag.. 
Jag är absolut ingen expert på nåt vis,inte alls,men jag kan tycka att det är mycket byråkrati och hej och hå. Jobbigt för en hobbymänniska som jag att hänga med i svängarna.... ;) I alla fulla fall finns det ju lika många åsikter som människor,och var och en är ju salig på sin egen tro. Själv är man ju mest sugen på ett par ston och ta ett par föl efter Baldur. Ston med intressant färg och linjer som passar ihop med Baldur´s. Men det är verkligen på drömstadiet det. Men en gång ska jag åtminstone ta EN avkomma. Bara för min egen skull,det ska jag.
Tills vidare njuter jag av Baldur,för han är bra härlig min häst :) Till och med gubben tycker han är så bra "för att vara hingst",som han sa... Vet inte vad han träffat för hingstar tidigare jag,men nog brukar de flesta vara snälla?
Nää,nu är det dags att ta tag i läxläsning med ett stycke barn. Själv har jag ingen läxa,den har vi gjort redan. Ny skoldag på onsdag.Direkt från jobbet dit.. Inte utan att jag gruvar mig lite.....

Kommentarer
Postat av: Linda

Oj vilken bild och vilken läcker häst! Din?



Sv: Gör så, då bor vi inte så långt ifrån varandra ändå. Han vet säkert vem Kjell Jonsson är också.

2012-02-07 @ 19:42:27
URL: http://mittangsull.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0