Äntligen!

I går kom hönäten! Efterlängtat! Nu håller jag tummen att det fungerar så bra som de säger. Isåfall är ju lunchning och eftermiddagshö ett minne blott. De ska ju vara jättebra för lättfödda hästar,fånghästar och ja i stort sett alla hästar,eftersom det är tiden de äter som är det viktiga. Det är ju av den anledningen jag är anti mot att ge pressat hö och hellre ger löshö.Det tar så mycket längre tid att äta. Så idag blir det ett besök på bygghandeln.Rep och krokar skall inköpas och sen ska grejerna roddas upp :) Mest orolig är jag att storhästarna ska tugga sönder nätet.Lite mer kraft i de kropparna...
Läst en intressant artikel i hästfocus om vatten. De hade gjort en studie,där hästar som inte fick fri tillgång till vatten ute,hade 10% mindre blodvolym i kroppen på kvällen. 10%,det är ju ganska mycket det. Väldigt intressant var det iallafall! Jag är ju noga med vattnet,ser till att det finns och att det är fräscht.Vinter som sommar.Nu håller jag på och finular ut att bygga nån form av isolerad låda att ställa vattenbaljan i. Gärna med lock att lägga på till kvällen. Det ska man väl klara att snickra ihop? Har massor av frigolitskivor,som borde fungera att ha under och runt baljan i lådan?
I går var jag och sambon i djupaste skogen och letade adventsgran.På vår mark såklart. Hittade en hyfsad faktiskt.MEN,då funkade inte belysningen,så det blev att köpa ny. Typiskt... Men nu så,bara gardiner i vardagsrum å kontor ska upp,å lite tomtar.Men de får vänta. Stallet ska få lite julmys åxå. Har starrtat julstjärnan och tagit fram stalltomten,eller haschtomten som sonen säger.Begriper inte varför dock.
Köpte en ny sorts foder igår.Krafft müsli,blå. Havrefritt och ångkokt.Dyrt tyckte gubben,men bättre än rider tyckte jag. Dessutom får de så lite,så jag tycker att den prisskillnaden inte stör så mycket. Så nu blir det en liten övergång med blandat först.Sen får vi se vad de tycker.Tomt i krubborna i morse iallafall.Ett gott tecken ;)
Nää,jag ska sätta fart.People too see and things to do! Ha en härlig lördag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0